"Fokus bokus" i Fiskevollen

«Å, det er den minste Bukken Bruse. Jeg skal til seters for å gjøre meg fet», sa bukken, den var så fin i stemmen...

I Fiskevollen er det ikke kun musikk som står på agendaen. Barna i Fiskevollen har nemlig i mars og april hatt fokus på det kjente og kjære folkeeventyret "de tre brukkene bruse" via boksatsingen "fokus bokus".

Konkrete troll på Krabbene

På småbarnsavdelingen har de laget egne konkreter som barna får leke med i hverdagen. På den måten får barna også leke ut egne versjoner av eventyret når de voksne har vist ferdig i samlingsstunden. Og det er ingen ringere en pedagogisk leder Anders som får spille rollen som troll. Anders forteller: "Flere av barna har blitt veldig glad i konkretene vi har laget, og leker mye med dem når vi har frilek! Da gjenskaper de eventyret for seg selv, og endrer det gjerne slik at deres favorittdel av eventyret kommer flere ganger. Det kan for eksempel være at alle bukkene stanger trollet"

Engasjerte bukker hos Måkene

På Måkene har det også vært stort engasjement for de famøse bukkene i mars og de har vært igjennom eventyret flere ganger i samlingsstunden, både med og uten konkreter. De voksne på avdelingen ser tydelig hvordan barna i egen rollelek forvandler avdelingen til scener fra folkeeventyret. Her brukes møblementet kreativt og bordet på avdelingen fungerer eksempelvis ypperlig som bro. Pedagogisk leder Martine forteller at de har hatt en liten teateroppstilling hvor alle fikk prøve seg på de ulike rollene. Her laget barna ulike vrier på historien, eksempelvis ved å putte hele fem skumle troll under broen.

Fortsetter med "bukkene bruse" i april

I april skal begge avdelinger ha fokus de moderne variantene av eventyret. Skal «Bukkene Bruse på badeland» og «Bukke bruse vender tilbake». Begge bøker har de tre bukkene i seg, og et troll, men fortellingene er flyttet til ulike steder og bukkene har litt andre utfordringer foran seg.

I slutten av måneden skal Måkene lage sin egen fortelling om "Bukkene Bruse" inspirert av disse bøkene.

På Krabbene kjører de en mer digital vri på tirsdagene, og målet er at kohortene på avdelingen skal lage sin variant av bukkene bruse på ipaden.

Så blir det blir spennende å se hvor det ender opp med de folkekjære bukkene, etter at barna i Fiskevollen musikkbarnehage er ferdige med dem.